Hvad søger du?

Genbrug af fabrik

I forbindelse med anlæggelsen af Femern Bælt-forbindelsen har man i Rødbyhavn opført en tunnelelementfabrik, der støber elementerne til sænketunellen, der skal forbinde Danmark og Tyskland.

Det var oprindeligt tanken, at fabrikken skulle nedtages, når produktionen af elementerne var afsluttet, men 14. december 2023 vedtog Folketinget en lov, der sikrer, at produktionsområdet og produktionsfaciliteterne ved Rødbyhavn kan bevares og fortsætte under statsligt ejerskab i regi af Sund & bælt, når fremstillingen af tunnelelementerne er afsluttet.

Ved at bevare fabrikken og bruge den til produktion af elementer til andre infrastrukturprojekter som Østlig Ringvej undgår man at skulle bygge en helt ny fabrik med dertilhørende miljø- og klimapåvirkning. Samtidig kan man udnytte de mange værdifulde erfaringer, der allerede er indsamlet i forbindelse med Femern Bælt-byggeriet, optimalt, ligesom man kan fastholde lokale arbejdspladser på Lolland.

Læs mere om de danske erfaringer med anlæggelsen af sænketunneler her.

Støbehallen i tunnelelementfabrikken i Rødbyhavn

500.000 kvadratmeter havn

Fabrikken i Rødbyhavn fylder et areal svarende til 140 fodboldbaner og er dermed også en af verdens største. Den tilhørende arbejdshavn har et areal på 500.000 kvadratmeter.

Havnen skal tage imod de store mængder sand, cement, stål og grus, som en evt. Østlig Ringvej skal bygges med. Det er også fra arbejdshavnen, at de færdige elementer sejles ud til deres endelige placering.

Se mere om fabrikken på Femern Bælt-forbindelsens website.

Læs mere om hvordan man anlægger en sænketunnel her.

Illustration af arbejdshavnen i Rødbyhavn